tisdag 12 augusti 2008

Dagens ämne: Vikthysteri

Vikthysteri låter väldigt negativt. Det låter som att alla som bryr sig om sin vikt är hysteriska. När man använder ordet vikthysteri så vet man vad som komma skall, en harang av uppmaningar om att man borde vara nöjd som det är och nöjd med sin kropp oavsett om det är tjock eller smal. Jag håller med till viss del. Jag kan bli galen på folk som tjatar om sin vikt hela tiden men inte gör något vettigt åt det. Sådana som hoppar på diet efter diet, det kan vara kålsoppadieten eller selleridieten och vad de nu heter, och bara "jojo" bantar. Sen har vi ju kurerna cambridgekuren och alla andra pulverkurer som ska vara så mirakulösa. Man går ner 5 kilo för att sen börja äta som man gjort innan och gå upp allt och lite till igen.

Men jag tänker inte predika om att man ska vara nöjd med sin kropp som den är heller (om man inte är det förstås då tycker jag såklart att du ska både vara stolt och nöjd).
Mår man inte bra så tycker jag att man ska göra något åt det. Det gäller alla. Livet är alldeles för kort för att gnälla och må dåligt. Men att hoppa på olika kurer och dieter för att efter 2-4 veckor återgå till sina vanliga matvanor stjälper nog mer än det hjälper.

Jag tror på:
Motion, Först och främst att man rör på sig i vardagen tar promenader och trappor istället för hiss osv. Men gärna mer än så.

Matvanor, lagad mat istället för skräpmat helst inga hel och halvfabrikat. Grönsaker och frukt till varje mål. Sunt förnuft.

Matdagbok, att man skriver upp allt man ätit exakt allt varenda liten kexbit. Om man skriver när och vad man ätit, och då gäller det att man är ärlig med sig själv, så kommer man nog öppna ögonen på sig själv vad det är för fel man gör.

Jag tror inte på: Dieter á la kaffe och sockerbit, grape, kålsoppa osv. Pulverdieter.

Nu är jag inget hälsofreak det här är bara vad jag tror på och inte tror på..

Och viktigt att tillägga innan någon tycker att jag är en hycklare då det bara några inlägg tidigare stod om min senaste veckas skräpmats intag: jag lever inte alltid som jag lär
.
. Å andra sidan är jag nöjd med min vikt.

1 kommentar:

Anonym sa...

håller med dig. så många som stressar sig ang vikten.
så många dieter som provas och självklart går man upp igen efter en diet om man fortsätter äta som innan. man måste ju absolut ändra siona vanor